کتابخانه عمومی ن والقلم شاهین دژ

کتابخانه عمومی ن والقلم شاهین دژ

هرروزیک نکته بیاموزیم
کتابخانه عمومی ن والقلم شاهین دژ

کتابخانه عمومی ن والقلم شاهین دژ

هرروزیک نکته بیاموزیم

حسین وارث آدم



کتاب شامل 8 بخش ودوضمیمه وتوضیحات ناشر و6 نمایه  بوده وازانتشارات قلم می باشد وچاپ پانزدهم درسال 1387


مجموعه سخنرانیهای 8جلسه دکتر علی شریعتی  درسال 1349 هجری قمری


اما مختصری اززندگی نویسنده: درسال 1312 درکاهک سبزوار متولد گردید،فرزند محمدتقی شریعتی ،فقیه ومفسر زمان خودبود. 

 درادبیات معاصر به لقب معلم شهید مشهوراست ، دارای مدرک کارشناسی ادبیات و دکترای تاریخ ادیان 


فارغ التحصیل جامعه شناسی ازدانشگاه سوربن فرانسه تحت تعلیم استادان بنامی چون:ماسینیون وگورویچ


دکتر علی شریعتی مزینانی درسال 1356پس ازمهاجرت به انگلستان بامرگی مشکوک ازدنیا رحلت نموده ومزارش دردمشق سوریه درگورستانی چسبیده به جوار حرم  حضرت زینب (س) قرارگرفته


اما کتاب حسین وارث آدم برگرفته اززیارت وارث   که در مطالعه جمعی بجهت حجم بالای کتاب تصمیم گرفتیم دوبخش آن  "متن حسین وارث آدم "و "بعدازشهادت "را بخوانیم


اصول نقد براین است که کتابهای منتشره دوسال اخیر رانقد کنند اماحیف بوددراین محفل دوستداران کتاب ازاین اندیشمند بزرگ دینی سخن به میان نیاید


سخنرانی درشب عاشورای سال 49  بامقدمه ای ازامام صادق:"کل شهرمحرم، وکل یوم عاشورا، وکل ارض کربلا"


دراین نوشته نویسنده به بازسازی سه چهره تاریخی زر وزور وتزویر ازابتدای خلقت تازمان امام پرداخته درهمه زمانها ومکانها این چهره هارابه رستاخیزی دوباره خوانده وچهره  زشت وکریه شان ن راباقیام مبارک حضرت سیدالشهدا به تصویر کشیده ، باقلمی پرشور که گاه جمله را-طبق معمول نوشته هایش -شروع کرده وچند صفحه بعد پایان می دهد


غنای ادبیات ومطالعات دکتر، باعث شده که کتاب پرشود ازپاورقی هایی که شاید بدون مطالعه آن نشودازمتن چیزی فهمید


ارجاع به سایر کتب ومطالعاتی عمیق درتاریخ ادیان از اساطیر یونانی وزرتشت ویهود ومسیحیت وبودایی واسلام وزمان پیامبر دراین نوشته بسیار نمایان است



بیان ورود اسلام سرمایه داری باظهور بنی امیه درصدراسلام وتبعید صحابی بزرگ ومخلصی چون ابوذر و بلال وخانه نشینی علی علیه السلام و حج ناتمام امام حسین -که اعتراضی است به انحراف اسلام راستین پیامبر اکرم (ص) ،-پیام بزرگی  که فریضه راترک و به شهادت لبیک می گوید


گزیده ازبخش حسین وارث آدم:" همان سه چهره جاوید یک تن:فرعون و قارون و بلعم 


درسه شعبه همیشگی یک بنگاه :قصر ودکان ومعبد هرکدام برسرکارهمیشه خویش :استبداد واستثمار واستحمار ، تثلیث"


درمتن پس ازشهادت آمده:" اینکه حسین فریاد می زند -پس ازاینکه همه عزیزانش رادرخون می بیند وجزدشمن کینه توز وغارتگردربرابرش نمی بیند-فریاد می زند که"آیا کسی هست که مرا یاری کند و انتقام کشد؟"،"هل من ناصر ینصرنی؟" مگر نمی داند که کسی نیست که او را یاری کند و انتقام گیرد؟ این سئوال ازتاریخ فردای بشری است واین پرسش ازآینده است وازهمه ماست.واین سئوال انتظار حسین راازعاشقانش بیان می کند، ودعوت شهادت او را به همه کسانی که برای شهیدان حرمت وعظمت قائلند اعلام می نماید"


"هرانقلابی دوچهره دارد چهره اول:"خون" ،چهره دوم:"پیام"


و به تصویر چهره حضرت زینب ورسالت او پس ازشهادت حضرت پرداخته می شود ورسالت امام را بدون افشاگریهای خواهربزرگوارشان ناتمام میداند آنجاکه می نویسد:"اگر زینب پیام کربلارا به تاریخ بازنگوید ،کربلا درتاریخ می ماند وکسانی که به این پیام نیازمندند ،ازآن محروم می مانند وکسانی که باخون خویش ،باهمه نسل ها سخن می گویند ،سخنشان را کسی نمی شنود،این است که رسالت زینب سنگین ودشواراست"



وپیام این کتاب تعقل وتعمق دردین وشناخت پیام وراه اصیل امام می باشد 


درجایی ازمتن آمده که در قبایل عرب همواره جنگ بود،اما مکه "زمین حرام" بود و چهار ماه رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم،"زمان حرام"، یعنی که درآن جنگ حرام است.دو قبیله که با هم می جنگیدند، تا وارد ماه حرام می شدند،جنگ را موقتا تعطیل می کردند، اما برای آنکه اعلام کنند که "در حال جنگند و این آرامش از سازش نیست، ماه حرام رسیده است و چون بگذرد، جنگ ادامه خواهد یافت"، سنت بود که بر قبه ی خیمه ی فرمانده قبیله،پرچم سرخی برمی افراشتند تا دوستان، دشمنان و مردم، همه بدانند که"جنگ پایان نیافته است"

آنها که به کربلا می روند، می بینند که جنگ با پیروزی یزید پایان گرفته و بر صحنه ی جنگ، آرامش مرگ سایه

افکنده است.اما می بینند که بر قبه ی آرامگاه حسین، پرچم سرخی در اهتزاز است.

بگذار این سال های حرام بگذرد....

مجموعه حاضر چنان که گفته شد بصورت کتاب تالیفی  نبوده ومجموعه سخنرانیهای پرشور دکترشهید می باشد که جمع آوری گردیده ودرقالب جزوه وسپس کتاب به چاپ رسیده است.


بیان پرشور وپرطمطراق باادبیات فاخر وپشتوانه سواد مطالعاتی عمیق، شجاعت وجسارت بیان مقوله شهادت درآن دوران حکومت ، جایی برای اظهار نظرما نمیگذارد وتنها توانستیم خواننده وشنونده این متن عالی  درسالگرد شهادت ایشان باشیم وامید که باب افتتاحی گردد برای آشنایی با آثار ماندگارشان(خدایش بیامرزد)


نظرات 4 + ارسال نظر
جاده شنبه 30 خرداد 1394 ساعت 03:04 http://514313.blogsky.com/

از فحوای نقد شما بر میاد که ارادتی خاص دارید به شریعتی....
از شما ممنونم به خاطر انتخاب این کتاب برای مطالعه در گروه دوستداران کتاب...
نقد شما از آن دست نقدهایی است که آدم باید برگردد و دوباره و سه باره بخواندش. انشالله برمیگردم. فی ا لحال که قوی نوشته اید...

ممنونم جاده خوب

نقد نبود وتنها گزیده متون ایشان بود

مداد کوچک پنج‌شنبه 28 خرداد 1394 ساعت 12:04 http://medadekuchak.blogsky.com

می کوشیم شریعتی وار زندگی کنیم ؛ ناتوانیم
شخصا" ناتوانم
این چنین انسانی چه قدر لایق‌ِ خوبی هاست .
آثارش همگی خوب اند
و مرا به اندیشیدن وا می دارند
و اما معرفی تان:
خوب بود مثل ِ همیشه
ممنونم

ممنون لطفتون

فجر چهارشنبه 27 خرداد 1394 ساعت 17:17

روشن نگری،خروج ادمی است از نابالغی ِبه تقصیر خویشتنِ خود.و نابالغی ،ناتوانی در به کار گرفتن فهم خویشتن است بدون هدایت دیگری.به تقصیر خویشتن است این نابالغی،وقتی که علت آن نه کمبود فهم،بلکه کمبود اراده و دلیری در به کار گرفتن آن باشد بدون هدایت دیگری."ارهارد بار"

آنچه علی مزینانی روستایی را به دکتر علی شریعتی جهانی تبدیل کرد،شجاعت دانستن و فهمیدن او بود.

یادش گرامی و روحش متعالی.

و ممنون شما که با پیشنهادتان ما را به سمت شناختش سوق دادین.

چقدرخوشحالم ازاینکه باافکارشون ارتباط دارین وخوب توصیفشون کردین

ممنون ازشما که همراهی فرمودین

جاده چهارشنبه 27 خرداد 1394 ساعت 14:59

سلام
امروز چندمه؟
یعنی من الان عقب افتادم از بقیه؟؟؟؟

سلام

نه بنده دوروز فردا وپس فردا رو مشغله داشتم وزود نوشتم .اصلش پس فرداست جمعه

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.