کتابخانه عمومی ن والقلم شاهین دژ

کتابخانه عمومی ن والقلم شاهین دژ

هرروزیک نکته بیاموزیم
کتابخانه عمومی ن والقلم شاهین دژ

کتابخانه عمومی ن والقلم شاهین دژ

هرروزیک نکته بیاموزیم

یک عاشقانه آرام

عنوان:یک عاشقانه آرام

مولف:نادرابراهیمی

ناشر:روزبهان

باحمایت نهاد کتابخانه های عمومی ویژه مسابقات فرهنگی سال 1390

نادرابراهیمی متولد 14 فروردین 1315 درتهران ودرسال 1387  درگذشت


علاوه برداستان نویسی درفیلمسازی وترجمه وروزنامه نگاری هم دستی دارد.خاندانش به قاجارها می رسد واز15 سالگی می نوشت برنده جوایز بزرگی بوده مانند "براتیسلاو "درزمینه ادبیات کودک.وجایزه نخست تعلیم وتربیت یونسکو

مهمترین وطولانی ترین اثرش" آتش بدون دود" که فیلم آن هم ساخته شد


کتاب یک عاشقانه آرام تقدیم"به همسرم فرزانه، که با مهر بی حدم به او، تنها کسی بوده ام که پیوسته عذابش داده ام"

این کتاب حکایتگر دبیر ادبیات گیلانیست که مزه عسل واقعی راچشیده وعسل های ساختگی به مذاقش خوش نمی آید -خود این جمله عسل ناب می تواند استعاره باشد با فلسفه ای عمیق واندیشمندانه


درپی عسل واقعی به دامنه های سبلان می رسد وعسل ناب زندگی خویش را همسفر وهمراه می یابد

بخشی ازداستان دربستر مبارزات انقلابیست وراوی یک  مجاهد انقلابی

 کتاب درسه فصل نگاشته شده که مخاطب همه فصل ها همسرش می باشد


ودرواقع کتاب محملیست برای بیان همه دیدگاههای  فلسفی و اعتقادی و انقلابی نویسنده که تاحدودی هم عطر عرفان گرفته 

شرح همه مشاغلی که تجربه کرده ودرکتاب "ابوالمشاغل" به تفصیل آمده که دستی هم درموسیقی ونقاشی  وخطاطی هم داشته


این کتاب گزیده ای  از زیباترین جملات  عاشقانه وآرامش بخشیست  که انگارپشت همه جملات تعمق وتفکر و ادبیاتی غنی نهفته است

 درکل کتاب ادبی  خوبیست علی الخصوص برای کسانی که دستی برقلم دارند


تک جملات نابی که امروزه درهمه شبکه های   اجتماعی  نقل می شود وگاه نام نویسنده هم به اشتباه 


گزیده ای ازجملات نادر :

"عسل!هرگز به زمان وتاریخ فکر نکن!تنها شکست خوردگان به این دوعنصر باطل می اندیشند وبه شبیخون ظالمانه ی زمان"

مازمان را زمین زدیم وخنجر ایمان واعتقاد را،به ضرب ،درقلب سنگی اش فروکردیم .مافقط حرکتیم"

"من به سرسختانه جستن،یافتن وشناختن وبه کارگرفتن وبازجستن معتقدم"

"من نه به گرسنه نگه داشتن خویش اعتقاددارم ونه به سیری نفرت انگیز."

"باید زندگی راباانواع چیزهای ÷اک خوب انگاشت ،که موسیقی ،که نقاشی ،سفالگری،بلورسازی ،ازدیدگاهی سیاسی به دردها"اندیشیدن،ونوشتن صادقانه -اگرنه هنر مندانه-ازجمله ی همان خوب های  ÷اک است-والبته ورزش"


آثار بسیاری ازنویسنده بصورت رمان وداستان وداستان کوتاه ونمایشنامه وفیلمنامه برجای مانده






پاراگراف کتاب 2





شبی دربحبوحه آن جنگ ،ملاقاتی عجیب درقره چمن میان فرمانده کل قوای ایران ،شاهزاده عباس میرزا نایب السلطنه ومسیو ژوبر فرانسوی فرستاده ویژه ناپلئون بناپارت به ایران صورت می گیرد

علی القاعده پس ازادای تعارفات واقدامات دیپلماتیک ،مسیو ژوبر وهیات همراه آماده می شوند تابه نیازهای فرماندهان نظامی ایران ودرراس آنان نایب السلطنه عباس میرزا گوش فرادهند

خسته وناکام ازشکست پشت شکست ،به یک باره سال ها بغض فروخورده درگلویش شکسته می شودودرعوض دادن فهرست اقلام مورد نیاز قشونش به ژوبر فرانسوی می گوید:

"نمی دانم این قدرتی که شمااروپایی ها رابرما مسلط کرده چیست وموجب ضعف ما وترقی شما چه؟

شمادرقشون جنگیدن وفتح کردن وبه کاربردن تمام قوای عقلیه متبحرید وحال آن که ما درجهل وشغب غوطه ور وبه ندرت آتیه رادرنظر می گیریم .

مگر جمعیت وحاصلخیزی وثروت مشرق زمین ازاروپا کمتراست؟ یاآفتاب که قبل ازرسیدن به شما به ما می تابدتاثیرات مفیدش درسرما کمترازسرشماست؟ یاخدایی که مراحمش برجمیع ذرات عالم یکسان است، خواسته شمارابرما برتری می دهد؟

 گمان نمی کنم. اجنبی حرف بزن! بگو من چه باید بکنم که ایرانیان را هشیار نمایم؟"

 

بخشهایی از کتاب "ما چگونه ماشدیم" بررسی ریشه های علل عقب ماندگی درایران ازابتدای شکل گیری سرزمین آریایی تا دوران معاصر

به قلم صادق زیباکلام استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران

یک پاراگراف ازکتاب -1

"باتفسیر آزادی به صورت افزایش دادن واقناع سریع نفسانیات،آدم ها سرشتشان را واژگونه می کنند، چون بسیاری ازنفسانیات وعادات بی معنی واحمقانه وپندارهای مسخره درآنان رشد میکند، تنها برای حسد متقابل زندگی میکنند، وبرای شکمبارگی وخودنمایی."

"ازبعضی اندیشه ها آدمی مبهوت برجای می ماند، به خصوص ازمشاهده گناه آدمیان ، واخود می پرسد که ایا بهتراست زور به کاربرد یا محبت فروتنانه؟"

"پدران واستادان ، می اندیشم که "جهنم چیست؟" به نظر من رنج ناتوانی ازدوست داشتن است."


گزیده های بسیار کوچک از جلداول برادران کارامازوف نوشته فئودور داستایوفسکی باترجمه صالح حسینی  ازانتشارات ناهید


حکایت پیرمردی بنام  آلکسی فئودوریچ  کارامازوف و سه فرزندش  بنامهای ایوان والکسی ازیک مادر و.دمیتری فرزند بزرگترش ازمادری دیگر

هریک با عقاید واعتقادات مخصوص  خودشان

دمیتری افسر ارتش  است و بسیار ماجراجو وبی فکر

ایوان تحصیلکرده دانشگاهی  ودارای مقاله ای که  باروح ضد مسیحیت وبا ظاهر دفاع ازمسیحیت نوشته شده ودرواقع مسیحیت رابه چالش کشیده، آلکسی دارای طینتی زیبا  وپاک که درکلیسا به خدمت استاد زوسیما درآمده وماجرای هر یک ازآنها درادامه ...که به قتل پدرهم می انجامد و....

بحثهایی اجتماعی واعتقادی وروانکاوانه که با وجود گذشت زمان هنوز هم نقل محافل است





قرآن دراسلام

عنوان :قرآن دراسلام

نوشته علامه سید محمد حسین طباطبایی

به کوشش هادی خسروشاهی

ناشر :موسسه بوستان کتاب قم


درباره نویسنده:سید محمد حسین طباطبایی متولد سال 1281 ودرسال 1360 دعوت حق رالبیک گفتند 79 سال زندگی پر خیر وبرکت برای جهان اسلام

تبریز زادگاه ایشان است وازاین بابت تفاخر دارد، علامه بیشترباکتاب تفسیر المیزان وشیعه دراسلام معرفی گردیده است، فیلسوف، مفسرقرآن.تحصیلاتش رادرتبریز وسپس نجف وبعدها درقم ساکن می شوند

ملاقات با هانری کوربن فرانسوی و تعلیم فلسفه به ایشان وجوابهای دقیق وقانع کننده به این شرق شناس علاقمند به فلسفه ایران درخور توجه است

تالیفات بسیار وشاگردان گرانقدری درمحضر ایشان تلمذ نموده اند که درحیات علمی وفکری جهان اسلام نقش ارزنده ای ایفا نمودند


اما کتاب قرآن دراسلام

کتاب را که می خواندم کمی ثقیل یافتمش تمرکز می خواست ولی بعد ازچند صفحه دلم نمی آمد زمین بگذارمش وخواب بسیار زیبایی که پس ازاتمام کتاب دیدم وآن هم ازبرکات  تلمذ درمحضر کتاب علامه مرحوم بود

ابتدا  زندگینامه خودنوشت علامه وبعد  معرفی قرآن

معرفی قرآن با استناد به خود قرآن .توضیح تاویل وتفسیر درقرآن ، روند تفسیر درطول تاریخ اسلام، بحث درباره محکمات و متشابهات قرآن وتاویل آن با محکمات که متشابهات را پیروی نکنید که گمراه می شوید

توضیح وحی و سئوال و جواب دراین  خصوص 

رابطه قرآن باعلوم  و البته همه علوم از زمین شناسی تا نجوم

ترتیب نزول آیات ، نحوه گردآوری قرآن که علی علیه السلام شش ماه بعداز رحلت پیامبر قرآن را گردآوری ومجلد می نماید واما به جهت اعمال سلیقه حاکمان وقت ، وجلوگیری از بروز نفاق در جامعه اسلام ، هرگز دراین مورد صحبت نمی فرمایند

ودرپایان عدد آیات و نام گذاری سوره ها وخط و اعراب که درزمان گردآوری اعراب رعایت نشده بود

بحثهایی که برسر صحیح نویسی قرآن می باشد کهزمانی  برسر نوشتن یک واو هم  جدلی جدی صورت می گرفت


کلام را باید ازاهلش آموخت ، وقرآن را جز علامه کس دیگری نمی توانست اینگونه دقیق وجدی و دلنشین معرفی نماید


موسسه بوستان کتاب آثار علامه را باکمک خسروشاهی منتشرکرده که درحدود 33 عنوان اثر می باشد که 20 عنوان آن منتشرگردیده است



معرفی کتاب پوشش وحجاب



عنوان کتاب:پوشش وحجاب

پدیدآور:محمدعلی آشنایی

ناشر:کانون اندیشه جوان

ازسری کتابهای چلچراغ حکمت :چلچراغ حکمت با خلاصه نویسی کتابهای استاد شهید مطهری مجموعه کتابهایی را جمع آوری  وتوسط کانون انتشارات اندیشه جوان چاپ نموده است که برای آشنایی نسل جوان بااندیشه های این استاد شهید می باشد

کتاب حاضر دفتر سی وهفتم ازاین مجموعه می باشد

دراین کتاب مسئله حجاب وپوشش بابهره گیری ازچندین اثراستاد مطهری  چون "مسئله حجاب"-"اخلاق جنسی" "آشنایی باقرآن" و...بهر گیری شده است

درمقدمه کتاب آمده:

دراین آثار بااشاره به ریشه های فطری پوشش وارائه گوشه هایی ازفراز ونشیب های آن درتاریخ ،بااشاره به حجاب سختگیرانه اقوام وملل پیش ازاسلام ،این حقیقت رانمایان ساخته که دین اسلام مبتکر حجاب نیست.آن گاه بااستناد به آیات وروایت وبررسی مبسوط شان نزول ومفاد آنها ،پوشش اسلامی زن رانه پرده نشینی ،نه ممانعت از حضوراجتماعی ،نه جلوگیری ازبروز استعدادها ونه زندانی وحبس زن درخانه ،بلکه عدم جلوه گری وخودنمایی هنگام معاشرت بامردان بیگانه شناسانده وسیمای حقیقی مسئله حجاب رامحدودساختن کامیابی های جنسی به محیط خانوادگی وهمسران مشروع ،همراه با برعهده گرفتن یک سلسله تعهدات ومسئولیت ها وممنوعیت هرگونه بهره کشی رایگان واستثمار جنسی اززن درمحیط عمومی ،معرفی کرده است

دراین کتاب:ابتدابه بحث درمورد حجاب وتئوری های مختلف پرداخته شده و سپس درفصل دوم فلسفه وحکمت پوشش اسلامی مورد بحث قرار گرفته وفصل سوم به پاسخگوئی به مخالفان وایرادها واشکالهای مطروحه آنان پرداخته می شود ودرفصل چهارم حجاب ازدیدگاه دین اسلام بررسی میگردد

همچنین استاد درآثار پیشین گفته اند ،به برخی ازاشکالات مطرح شده ازسوی مخالفان حجاب همچون"حجاب موجب برکود فعالیت هااست" و"پوشش باآزادی مخالف است"پاسخ گفته اند

 

کتاب حاضر کتاب کم حجمی بوده ودر 93 صفحه تدوین گردیده است ومی تواند پاسخگوی بسیاری ازشبهات درمورد حجاب اسلامی باشد

ابتدا واژه حجاب:"حجاب واژه ای تازی که درلغت به معنای پرده،حایل ،پوشش ،وسیله پوشش ،ستر ،نقابی که زنان چهره خودرابدان می پوشانند

واژه حجاب تنها یک بار درآیه 53 سوره احزاب به کاررفته که درآن دستورهای خاصی درباره همسران رسول خدا (ص) داده شده است وتوصیه شده که اگراز زنان پیامبر (ص) متاع وکالای مورد نیازی رادرخواست می کنید آن راازپشت پرده بخواهید،

زنان مسلمان پس ازنزول آیات پوشش درسوره نور، بادقت وجدیت حجاب وپوشش دینی رابرگزیدند وآن رابه بهترین شکل وبه صورت کامل تحقق بخشیدند

دربیان حدود یا کیفیت حجاب اسلامی آمده:

-          از نظر قرآن برهردختر ازابتدای بلوغ لازم وواجب است نزد نامحرم وهنگام نمازخواندن ،تمام اندام وبدن وموی سرخودرابپوشاند امادرپوشاندن یا مستثنا بودن دستها تامچ وگردی صورت ،اغلب آن را واجب ندانسته ولی احیانا مورد اختلاف وگفت وگواست

-          وجوب پوشش وحرام بودن نگاه ،دوتکلیف جداگانه که اولی وظیفه زن ودومی تکلیف مرد وبین آن دوملازمه ای وجودندارد وقابل تفکیکند

-          نگاه به قصد لذت بردن حرام است وبیم وجود لغزش وجوددارد

زن مظهر جمال است ومرد مظهر شیفتگی ،بدین جهت تمایل مرد به نگاه کردن وچشم چرانی ،بیشتراز تمایل زن به خودنمایی است بنابراین نخست دوری گزیدن ازنگاه وحفظ دامن برای مردان وبعدبرای زنان بیان شده است .همسانی تعابیر وواژه ها نشان دهنده این واقعیت است که قوانین اسلام برپایه جنسیت وتبعیض وتفاوت میان زن ومرد بنانشده ،بلکه هدف ازاین دستورات ،رعایت مصالح بشر است ،خواه زن باشد یامرد

 

بی حجابی وآنار شیسم جنسی ،چندان پیامدهای ناگوار وفجیعی به دنبال دارد که حتی اگر خداوند متعال زنان رابدان فرانخوانده بود،خردناب انسانی ،زنان رابدان فرامیخواند.

 

-این کتاب درمجموعه کتابخانه عمومی  ن والقلم موجود می باشد

بمناسبت دهه فجر با عضویت نیم بها می توانید نسبت به امانت اقدام نمایید.