کتابخانه عمومی ن والقلم شاهین دژ

کتابخانه عمومی ن والقلم شاهین دژ

هرروزیک نکته بیاموزیم
کتابخانه عمومی ن والقلم شاهین دژ

کتابخانه عمومی ن والقلم شاهین دژ

هرروزیک نکته بیاموزیم

گزارش نشست کتابخوان توسط دبیرکل

۶۰ هزار نفر در سلسله نشست‌های کتاب‌خوان شرکت کردند

منبع : لیزنا
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اشاره به مشارکت نزدیک به ۶۰ هزار نفر از اقشار مختلف در سلسله نشست‌های کتاب‌خوان، گفت: اینکه ما توانسته‌ایم به سمتی حرکت کنیم که افراد به صورت رو در رو و چهره به چهره در نشست‌هایی گردهم آیند و برای یکدیگر کتاب معرفی کنند، دستاورد کمی نیست.
60 هزار نفر در سلسله نشست‌های کتاب‌خوان شرکت کردند

به گزارش لیزنا،  سومین نشست «کتاب‌خوان» ویژه اصحاب رسانه، شامگاه یکشنبه (۱۶ آبان) همزمان با بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، جمعی از مدیران نهاد و همچنین جمعی از فعالان حوزه مطبوعات و رسانه، در هتل انقلاب تهران برگزار شد.


مشارکت ۶۰ هزار نفر در سلسله نشست‌های کتاب‌خوان

علیرضا مختارپور در این نشست طی سخنانی گفت: در طول برگزاری سلسله نشست‌های کتابخوان که کمتر از یک سال و نیم از آغاز آن می‌گذر، نزدیک به ۶۰ هزار نفر از اقشار مختلف در جمع‌های چون مدارس، مساجد، حوزه‌های علمیه حتی زندان‌ها، هرکدام در مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه یکی از کتاب‌هایی را که خوانده‌‌اند با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند که به اعتقاد من این اتفاق دستاورد کمی نیست. اینکه ما توانسته‌ایم به سمتی حرکت کنیم که افراد رو در رو و چهره به چهره در نشست‌هایی گردهم آیند و برای یکدیگر کتاب معرفی کنند اتفاق مبارکی است.
وی با اشاره به برخی تحقیقات صورت گرفته درباره آسیب‌های فضای مجازی، گفت: امروزه گسترش فناور‌ی‌های نوین و مخصوصا فضای مجازی در کشور، جامعه فرهنگی ما را ما با آسیب‌هایی روبه رو کرده است. طبق نظرسنجی و تحقیقی که یکی از مراکز معتبر کشور در خرداد امسال انجام داده، نشان می‌دهد که ۶۰ درصد کاربران فضای مجازی به خصوص با استفاده از تلفن همراه، بین ساعت ۸ تا ۱۲ شب از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند. ۳۷ درصد در ساعت ۴ تا ۸ بعد از ظهر، ۰۴/۹ درصد نیز از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ ظهر در حال استفاده هستند.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، افزود: اگر در این آمار دقت کنیم متوجه می‌شویم که ۶۰ درصد کاربران شبکه‌های مجازی بین ۸ تا ۱۲ شب یعنی درست در زمانی که فرد در محیط خانه و خانواده قرار دارد، به استفاده از فضای مجازی می‌پردازند. بر همین اساس و به اذعان کارشناسان امروزه گفت‌وگوهای اعضای خانواده در کشور ما به حداقل ۲۰ دقیقه در روز رسیده است. یعنی در حالی مدت گفت‌وگوی میان خانواده‌ها به ۲۰ دقیقه در روز رسیده که پدر، مادر و فرزندان گاهی ساعت‌ها مشغول گشت و گذار در شبکه‌های مجازی هستند.
مختارپور تأکید کرد: غرض از مطرح کردن این موضوعات اعلام مخالفت با این شبکه‌ها نیست، بلکه برعکس از این شبکه‌ها می‌توان در جهت ترویج کتاب، تعاملات اجتماعی و حتی جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی استفاده کرد، اما به شرطی که ما بتوانیم از این فناوری و تکنولوژی درست استفاده کنیم.


اینترنت ساختار اندیشه آدمی را تغییر می‌دهد 

وی در ادامه به معرفی کتابی با عنوان «اینترنت با مغز ما چه می‌کند» پرداخت و گفت: این کتاب اثری از نیکلاس کار است که با دو ترجمه در ایران منتشر شده؛ در یکی از این ترجمه‌ها که با عنوان «کم عمق‌ها» از سوی انتشارات مازیار منتشر شده، پاورقی‌های کتاب حذف شده و ناشر اعلام کرده که به دلیل اینکه وجود این پاورقی‌ها به افزایش قیمت کتاب منجر می‌شود، پاورقی‌ها را از کتاب حذف کرده، اما ترجمه دوم که توسط محمود حبیبی با همان عنوان «اینترنت با مغز ما چه می‌کند» منتشر شده، پاورقی‌های کتاب را هم ارائه کرده است.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور درباره محتوای این کتاب توضیح داد: این کتاب که در سال ۲۰۱۱ نوشته شده از کتاب‌های مهم اندیشه‌ای در حوزه اینترنت است. در این کتابِ نزدیک به ۴۳۰ صفحه‌ای، صرف نظر از محتوای چیزی که از اینترنت و فضای مجازی دریافت می‌کنید، نکته‌ای نویسنده بر روی آن تأکید دارد این است که این کتاب با تحقیقات مختلف در علوم مختلف روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، پزشکی، فیزیک ثابت می‌کند که اینترنت فقط محتوای ذهن ما را تغییر نمی‌دهد، بلکه کارکرد و ساختار اندیشه آدمی را تغییر می‌دهد. به عبارت دیگر اینترنت نوع اندیشیدن انسان را تغییر می‌دهد و بر این اساس، انسان را از موجودی متفکر به موجودی کم عمق تبدیل می‌کند. موجودی که نوع اندیشه او با پیش از اینکه با اینترنت مشغول شود، بسیار متفاوت شده است.


بررسی باورهای کهن و خرافه‌های نوین از نگاه نویسنده انگلیسی

وی در ادامه به معرفی کتاب دیگری با عنوان «باورهای کهن و خرافه‌های نوین» پرداخت و گفت: این کتاب در سال ۱۹۶۴ منتشر شده، یعنی حدود ۵۰ سال پیش از نگارش و انتشار کتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌کند»؛ این کتاب امروز در کشور ما نایاب است، البته گویا ناشر این کتاب قصد دارد تا در آینده‌ای نزدیک این اثر را دوباره منتشر کند. این کتاب نوشته مارتین لینگز است که ما این نویسنده را با کتاب «محمد (ص) بر پایه متون کهن» از این نویسنده که از سوی انتشارات حکمت منتشر شده می‌شناسیم.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه «مارتین لینگز یکی از برجسته ترین نویسندگان سنت‌گرای انگلیسی و منتقد دنیای مدرن است» ادامه داد: نویسنده در این کتاب که در سال ۱۹۶۴ سال نوشته شده اشاره می‌کند که ما امروز یک سلسله خرافه‌های نوین داریم و یک تعداد باورهای کهن. در مورد خرافه‌های نوین درباره موضوع «سواد» صحبت می‌کند و شاید تعجب کنید که سواد را به عنوان یک خرافه نوین مطرح می‌کند. در مورد دموکراسی، اومانیسم و علم جدید صحبت می‌کند و نشان می‌دهد که از دید او بشر چه وضعی داشته است. نویسنده در این کتاب می‌گوید «این اغتشاشی که بشر در اثر هجوم اطلاعات به آن دچار شده، چه وضع نابسامانی پیدا کرده»، اما او زنده نماند تا ببیند که ما امروز در چه عصری از انفجار اطلاعات و اینترنت زندگی می‌کنیم.
وی با اشاره به بخش‌هایی از این کتاب گفت: نویسنده در این کتاب اشاره می‌کند که حتی در میان اعراب جاهلی که سواد گسترش نداشته، مردم اشراف عرب فرزندان خود را برای آموختن فصاحت و بلاغت عربی، به میان قبایل بدوی عرب می‌فرستادند و به طور خاص به بعضی از سنت‌های انگلیسی اشاره می‌کند و می‌گوید هنوز هم در روستاهای دور افتاده انگلیس است که مردم به نثر فاخر سخن می‌گویند، نه در شهرهای پیشرفته انگلستان. سپس «شهر» را به عنوان یکی از خرافه‌های نوین مطرح می‌کند و می‌گوید که در قدیم شهر محل فساد، تباهی، ترس، وحشت و نفرت بود و روستا محل زندگی پک، پاکیزه، مطهر و معنوی بود.
مختارپور تصریح کرد: فارغ از جهت‌گیری ما درباره محتوای کتاب که در این باره بحث‌های بسیاری وجود دارد، اما از جهت اینکه یک نویسنده چطور می‌تواند خود را از قید و بند باورهایی که امروز مشهور شده رها کند، کتاب خواندن است. اگر هر فرد این دو کتاب را با هم بخواند، می‌تواند به تحولی که در این ۵۰ الی ۶۰ سال اخیر در این زمینه رخ داده پی ببرد.

در این نشست مونا برجی‌خانی، خبرنگار خبرگزاری تسنیم، به معرفی کتاب «صداهایی از چرنوبیل» نوشته سوتلانا الکسیویچ، زهرا جعفری، خبرنگاری خبرگزاری نسیم آنلاین، کتاب مجموعه داستان‌های عاشورایی «آینه» نوشته اکبر صحرایی، میترا لبافی خبرنگار واحد مرکزی خبر، کتاب «۵۰ روش برای ایجاد ارتباط سازنده» نوشته استیو چاندلر و الهه حسینی، خبرنگار خبرگزاری لیزنا، به معرفی کتاب «هویت» نوشته میلان کوندرا پرداختند.
همچنین در این نشست تجربیاتی از مطالعه کتاب «گزارشگری خوب» نوشته آبراهام آمیدور، از سوی علی‌الله سلیمی، نویسنده و منتقد ادبی، کتاب «امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی» نوشته مایکل کوک از سوی یاسر هدایتی، کتاب «نقطه» نوشته حسین انتظامی، از سوی حمید بهشتی، خبرنگار خبرگزاری ایبنا با حاضران در این نشست به اشتراک گذاشته شد.
صادق رحمانی، مدیر رادیو فرهنگ و سید احسان باقری، رئیس خانه عکاسان ایران نیز از دیگر ارائه دهندگان این نشست بودند که به معرفی آثاری از خود، با عناوین «سبزها قرمزها» و «پیاده آمده‌ام» پرداختند.

 

سلسله نشست‌های «کتاب‌خوان» به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با هدف به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده، در جهت ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌شود.پیش از این نیز دو نشست «کتاب‌خوان» ویژه اصحاب رسانه در ماه‌های مرداد و آبان ۱۳۹۴ به مناسبت روز «خبرنگار» و بزرگداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» برگزار شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.